Elementy pracy w terapii SI
Rozwój dziecka obejmuje nie tylko i wyłącznie aspekty poznawcze i emocjonalne niemniej jednak także sposób w jaki odbiera i przetwarza bodźce płynące z otoczenia. Różne reakcje na dotyk dźwięk światło czy ruch mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie w domu i w kategorii rówieśniczej. Zdolność do integrowania bodźców sensorycznych jest istotnym elementem umożliwiającym wykonywanie codziennych czynności, podejmowanie aktywności edukacyjnych a także budowanie relacji społecznych.
Obserwacja zachowań dziecka w różnorakich sytuacjach umożliwia zidentyfikować obszary w których mogą występować trudności w przetwarzaniu bodźców a także wskazuje kierunki działań mających na celu ich lepsze zrozumienie.
Terapia SI skupia się na wspieraniu dzieci w rozwijaniu zdolności do funkcjonalnego odbierania i przetwarzania bodźców sensorycznych. W jej ramach używa się różnorakie ćwiczenia i aktywności które mają na celu stymulowanie zmysłów a także kształtowanie kwalifikacji koordynacji ruchowej i integracji sensorycznej. Ćwiczenia te mogą obejmować manipulowanie przedmiotami, różne formy aktywności ruchowej a także zadania wymagające koncentracji na bodźcach słuchowych i wzrokowych. Celem takich działań jest obserwacja sposobu reagowania dziecka oraz identyfikowanie sekcji wymagających dodatkowego wsparcia w codziennych sytuacjach.
Poradnia sensoryczna oferuje środowisko w którym możliwe jest prowadzenie systematycznej obserwacji i pracy z dzieckiem w kontekście przetwarzania bodźców. W takim miejscu analizowane są reakcje na różnorakie bodźce, ocenia się poziom integracji sensorycznej i opracowuje strategie wspierające funkcjonowanie dziecka w życiu zwykłym. Interakcja z terapeutą pozwala na dopasowanie ćwiczeń do indywidualnych potrzeb i predyspozycji oraz monitorowanie postępów w zakresie koordynacji ruchowej, koncentracji i reagowania na sygnały z otoczenia. Ważne jest, ażeby działania te były prowadzone w sposób sprawdzany i obserwowany, ponieważ umożliwia to wyciąganie wniosków dotyczących rozwoju sensorycznego dziecka.
Zrozumienie roli przetwarzania sensorycznego w zwykłym funkcjonowaniu dziecka obejmuje też analizę jego samodzielności w wykonywaniu czynności, interakcji z rówieśnikami i reagowania na zmieniające się warunki otoczenia. Ćwiczenia sensoryczne oraz obserwacje prowadzone w poradni pozwalają na identyfikację sytuacji w których dziecko może doświadczać trudności i poszukiwanie sposobów ich łagodzenia poprzez przemianę otoczenia albo implementację obowiązków. Systematyczne podejście do analizy reakcji sensorycznych umożliwia lepsze przeanalizowanie potrzeb dziecka a także wspieranie jego zdolności do samodzielnego radzenia sobie w różnych aspektach życia zwykłego.
Sprawdź także informacje na ten temat tutaj: Terapeuta SI Legionowo.
Informacje na stronie mają charakter wyłącznie informacyjny i nie zastąpią porady lekarza.
[Publikacja sponsorowana]